RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA
GURU
|
:
Dinie Azizi Bin Khalidi
|
MATAPELAJARAN
|
:
Tauhid Darjah 2
|
KELAS
|
:
2 Ibnu Sina
|
TARIKH
|
:
15 Januari 2019
|
MASA
|
:
2.30 – 3.00 petang
|
BILANGAN
MURID
|
: 22 orang
|
TAJUK
|
:
Kenali Alam Sekitar
|
KEMAHIRAN
|
:
Mendengar, Membaca, Membanding beza, Menaakul
|
KAEDAH
|
:
Kotak ilmu, Teka teki, Soal jawab
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
:
1) Pelajar pernah melihat alam sekitar
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
:
1) Pelajar mengetahui membezakan alam nyata dan ghaib
2) Pelajar dapat membezakan kelainan antara
manusia dengan makhluk Allah yang lain
|
KEMAHIRAN
BERFIKIR
|
:
Membuat perkaitan, merumus, menganalisis
|
PENERAPAN
NILAI
|
:
Khusyuk, taat, rajin, berdisiplin
|
BAHAN
BANTU MENGAJAR
|
:
LCD projector, Kad manila, Gambar-gambar
|
LANGKAH/
MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN
DAN PEMBALAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan (2 minit)
|
Ucapan salam, bertanya khabar dan bacaan doa,
“بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا
حكمتك وانش علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين”
|
1. Guru
memberi salam dan bertanyakan khabar murid
2. Guru
meminta seorang pelajar lelaki membacakan doa dan semua pelajar mengaminkan
|
-Khusyuk
-Mengamalkan adab belajar
|
Set induksi
(5 minit)
|
1. Menayangkan
video upin dan ipin yang berada di kebun.
2. Menimbulkan
persoalan
3. Membuat
perkaitan video dengan tajuk belajar
|
1. Guru
menayangkan video upin dan ipin yang bermain di kebun
2. Guru
bertanya soalan kepada pelajar.
a) Apakah video yang telah ditayangkan tadi?
Cadangan jawapan:
·
Upin ipin
bermain di kebun
·
Banyak pokok
– pokok dan haiwan
b) Apakah kaitan video ini dengan tajuk yang akan diajar?
Cadangan jawapan:
·
Disekeliling
kita terdapat pelbagai hidupan flora dan fauna
|
Nilai:
-Khusyuk
-teliti
BBM:
-LCD
-Video
Kemahiran berfikir:
-Membuat perkaitan
-Menjawab
Strategi:
-Berpusatkan bahan media
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Menerangkan tentang unsur-unsur alam
1. Disebut sebagai alam nyata atau alam syahadah iaitu alam yang
mengandungi benda yang dapat dilihat dan dirasa
2. guru menunjukkan gambar di paparan LCD projector
1.
bumi
2.
langit
3.
matahari
4.
air
|
1.
Guru
menerangkan secara terperinci berkaitan dengan alam persekitaran yang
mempunyai empat unsur utama iaitu bumi, langit, matahari dan air yang
membolehkan makhluk-makhluk Allah hidup di alam ini.
2.
Guru
memberitahu kepada murid-murid bahawa kita wajib bersyukur terhadap nikmat
yang telah diberi oleh Allah kepada hamba-hambaNya.
|
Nilai:
-Khusyuk
-Taat
Teknik:
-Syarahan
-Perbualan
Kemahiran berfikir:
-menganalisis
Strategi:
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan bahan
|
Langkah 2
(5 minit)
|
1.
Menerangkan
kepada murid-murid jenis alam yang ada di sekelilling kita
2.
Jenis alam
yang ada di sekeliling kita adalah alam nyata dan alam ghaib
|
1.
Guru
memberitahu kepada murid berkenaan dengan alam nyata dan ghaib dengan lebih
terperinci
2.
Guru meminta
pelajar menyenaraikan makhluk-makhluk yang berada di alam nyata dan alam
ghaib
|
Nilai:
-khusyuk
-taat
-mendengar
Teknik:
-syarahan
-berdialog
-bercerita
-soal jawab
|
Langkah 3
(5 minit)
|
1.
Menerangkan
kepada murid perbezaan antara manusia, haiwan, jin dan malaikat berdasarkan sifat
mereka
2.
Guru
mengulang pelajaran dan menyoal murid-murid berkaitan dengan unsur alam,
jenis alam dan perbezaan antara manusia, jin, haiwan dan malaikat
|
1.
Guru
menerangkan kepada murid-murid perbandingan antara manusia, jin, haiwan dan
malaikat berdasarkan kepada bentuk, sifat, tabiaat, tempat tinggal, kerja dan
kelompok
2.
Guru membuat
beberapa kumpulan dan menyoal mereka jenis alam, unsur alam dan perbezaan
antara makhluk mengikut kefahaman mereka
|
Nilai:
-berani
-taat
-bekerjasama
Teknik:
-pengulangan
- soal jawab
|
Penutup
(3 minit)
|
Pengukuhan dan penilaian dibuat
·
membuat
rumusan
·
memberi
latihan daripada buku teks
|
1.
Guru
menekankan tentang perlu memahami kejadian alam di sekeliling kita dan
memahami serta mendalami setiap ciptaan Allah di muka bumi
2.
Guru memberi
latihan dalam buku teks halaman 14 dan 15
|
Nilai:
-rajin
-taat
BBM:
-Buku teks
|
Catatan Refleksi:
Saya bersyukur kerana pembelajaran
hari ini berjalan dengan baik dan para pelajar memberikan tumpuan dan perhatian
terutama apabila mereka mendengar cerita tentang balasan pahala. Saya berharap
kaedah yang saya guna ini membantu dalam pembelajaran pelajar dan mereka
seronok untuk belajar.
Ulasan Pensyarah:
Ulasan Guru Pembimbing
No comments:
Post a Comment