NAMA
GURU
|
:
Dinie Azizi Bin Khalidi
|
MATAPELAJARAN
|
: Tauhid Darjah 2
|
KELAS
|
:
2 Ibnu Sina
|
TARIKH
|
:
26 Februari 2019
|
MASA
|
:
2.30 – 3.00 petang
|
BILANGAN
MURID
|
: 22 orang
|
TAJUK
|
:
Rasul-Rasul Ulul Azmi
|
KEMAHIRAN
|
:
Mendengar, Membaca, Membanding beza, Menaakul, Menulis
|
KAEDAH
|
:
Syarahan, Bercerita, Kotak ilmu
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
:
1) Murid mengetahui nabi menerima tentangan yang amat hebat semasa penyebaran
agama Islam
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
:
1) Murid mengenali Rasul-Rasul Ulul Azmi
2) mengetahui kisah yang dialami oleh Rasul
Ulul Azmi
|
KEMAHIRAN
BERFIKIR
|
:
Membuat perkaitan, merumus, menganalisis
|
PENERAPAN
NILAI
|
:
Khusyuk, taat, rajin, berdisiplin
|
BAHAN
BANTU MENGAJAR
|
:bahan
cetak, Buku teks, Kad imbasan
|
LANGKAH/
MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBALAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan (2 minit)
|
Ucapan salam, bertanya khabar dan bacaan doa,
“بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا
حكمتك وانش علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين”
|
1. Guru
memberi salam dan bertanyakan khabar murid
2. Guru
meminta seorang pelajar lelaki membacakan doa dan semua pelajar mengaminkan
|
-Khusyuk
-Mengamalkan adab belajar
|
Set induksi
(5 minit)
|
2.
Guru membuat
perkaitan gambar tersebut dengan tajuk yang dipelajari
|
1.
Guru
mempamerkan gambar orang yang menaiki unta di padang pasir
2.
Guru bertanya
kepada murid apakah yang dilihat oleh mereka
3.
Guru bertanya
kepada mereka adakah senang atau tidak untuk meredah padang pasir yang panas
terik menaiki unta
4.
Guru membuat
perbandingan kesusahan orang yang menaiki unta itu dengan kesusahan para nabi
ulul azmi
|
Nilai:
-Khusyuk
-teliti
BBM:
Kemahiran berfikir:
-Membuat perkaitan
-Menjawab
Strategi:
-Berpusatkan bahan cetakan
|
Langkah 1
(10 minit)
|
1.
Menerangkan
maksud ulul azmi
2.
Penerangan
dari sudut Bahasa arab dan penerangan lengkap berkenaan dengan ulul azmi
|
Guru menerangkan maksud ulul Azmi secara terperinci kepada murid
“ulul” – yang memberi maksud kepunyaan
“Azmi” – berasal dari perkataan Azama yang bermaksud
kemahuan yang kuat dan teguh
Ulul Azmi adalah nabi dan Rasul yang mendapat keistimewaan Allah
kerana ketabahan dan kesabaran mereka yang luar biasa dalam menyebarkan agama
Islam
|
Nilai:
-Khusyuk
-Taat
Teknik:
-Syarahan
-Perbualan
Kemahiran berfikir:
-menganalisis
Strategi:
-Berpusatkan guru
|
Langkah 2
(5 minit)
|
1.
Rasul-rasul
ulul azmi
2.
Tugas utama
Rasul Ulul Azmi di muka bumi
3.
Kisah-kisah
para Rasul Ulul Azmi
|
1.
Guru
memberitahu kepada murid-murid siapakah rasul ulul azmi
-
Nabi Nuh
-
Nabi Ibrahim
-
Nabi Musa
-
Nabi Isa
-
Nabi Muhammad
2.
Guru
menerangkan kepada murid-murid tugas utama Rasul dan kelebihan utama Rasul
ulul azmi
3.
Guru
menceritakan kisah kepada murid kisah kelima-lima Rasul ulul azmi dengan
penerangan yang mudah difahami oleh murid
|
Nilai:
-khusyuk
-taat
-mendengar
Teknik:
-syarahan
-berdialog
-bercerita
-soal jawab
|
Langkah 3
(5 minit)
|
1.
Pengulangan
pelajaran:
-
Maksud ulul
dan azmi dan maksud umum bagi ulul azmi
-
Nama-nama
rasul ulul azmi
-
Tugas-tugas
rasul ulul azmi
2.
Menyoal
murid-murid:
-
Berdasarkan
kisah-kisah nabi ulul azmi
|
1.
Guru
mengulang matapelajaran yang telah diajarkan
2.
Penerangan
semula berkenaan maksud rasul ulul azmi, menyebut nama-nama rasul ulul azmi
dan memberitahu apakah tugas-tugas rasul ulul azmi
3.
Guru membaca
kisah secara ringkas dan murid meneka nama rasul ulul azmi berdasarkan kisah
mereka
|
Nilai:
-berani
-taat
-bekerjasama
Teknik:
-pengulangan
- soal jawab
|
Penutup
(3 minit)
|
Pengukuhan dan penilaian dibuat
·
membuat
rumusan
·
memberi
latihan daripada buku teks
|
Guru memberi latihan dalam buku teks halaman 71
|
Nilai:
-rajin
-taat
BBM:
-Buku teks
|
Catatan Refleksi:
Saya bersyukur kerana pembelajaran
hari ini berjalan dengan baik dan para pelajar memberikan tumpuan dan perhatian
terutama apabila mereka mendengar cerita tentang balasan pahala. Saya berharap
kaedah yang saya guna ini membantu dalam pembelajaran pelajar dan mereka
seronok untuk belajar.
Ulasan Pensyarah:
Ulasan Guru Pembimbing
No comments:
Post a Comment