RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA
GURU
|
:
Dinie Azizi Bin Khalidi
|
MATAPELAJARAN
|
: Tauhid Darjah 2
|
KELAS
|
:
2 Ibnu Sina
|
TARIKH
|
:
12 Mac 2019
|
MASA
|
:
2.30 – 3.00 petang
|
BILANGAN
MURID
|
: 22 orang
|
TAJUK
|
:
Percaya Dengan Qada Dan Qadar
|
KEMAHIRAN
|
:
Mendengar, Membaca, Membanding beza, Menaakul, Menulis
|
KAEDAH
|
:
Syarahan, Latihan dalam kumpulan, Bercerita
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
:
1) murid-murid mempercayai takdir
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
:
1) murid lebih meyakini akan ketentuan Allah
2) murid lebih beriman kepada Allah
|
KEMAHIRAN
BERFIKIR
|
:
Membuat perkaitan, merumus, menganalisis
|
PENERAPAN
NILAI
|
:
Khusyuk, taat, rajin, berdisiplin
|
BAHAN
BANTU MENGAJAR
|
: LCD
projector, Buku teks, Buku latihan
|
LANGKAH/
MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBALAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan (2 minit)
|
Ucapan salam, bertanya khabar dan bacaan doa,
“بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا
حكمتك وانش علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين”
|
1. Guru
memberi salam dan bertanyakan khabar murid
2. Guru
meminta seorang pelajar lelaki membacakan doa dan semua pelajar mengaminkan
|
-Khusyuk
-Mengamalkan adab belajar
|
Set induksi
(5
minit)
|
1.
Pertunjukan
video bola sepak
2.
Menimbulkan
persoalan
3.
Membuat
perkaitan video dengan tajuk belajar
|
1.
Guru
menunjukkan perlawanan bola sepak piala AFF Suzuki 2010 Malaysia melawan
Indonesia
2.
Guru
memberitahu kepada murid-murid bahawa Malaysia telah Berjaya menjuarai
perlawanan tersebut
3.
Seterusnya
guru menayangkan perlawanan bola sepak piala AFF Suzuki 2018 Malaysia
menentang Vietnam
4.
Guru
memberitahu bahawa Malaysia telah kalah dalam perlawanan tersebut
5.
Guru
mengaitkan video kemenangan dan kekalahan Malaysia itu dengan tajuk yang
diajar
-
Kemenangan
dan kekalahan Malaysia atas takdir qadha dan qadar Allah
|
Nilai:
-Khusyuk
-teliti
BBM:
-LCD
-Video
Kemahiran berfikir:
-Membuat perkaitan
-Menjawab
Strategi:
-Berpusatkan bahan media
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Pengertian Qadha
“Qadha mengikut ulama Asy'ariyyah adalah
kehendak Tuhan untuk sesuatu yang bersifat 'realiti' apabila ada sesuatu yang
belum diketahui.”
|
1.
Guru
menerangkan kepada murid-murid berkenaan dengan maksud Qadha secara
terperinci dan dengan lebih jelas supaya murid-murid mudah memahami maksudnya
2.
Guru
memberikan contoh-contoh yang bersesuaian dengan Qadha
|
Nilai:
-Khusyuk
-Taat
Teknik:
-Syarahan
-Perbualan
Kemahiran berfikir:
-menganalisis
Strategi:
-Berpusatkan guru
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Pengertian Qadar
“qadar menurut mereka adalah penciptaan
(realisasi) Allah untuk sesuatu pada tahap tertentu sesuai dengan kehendak-Nya
pada azali”
|
3.
Guru
menerangkan kepada murid-murid berkenaan dengan maksud Qadar secara
terperinci dan dengan lebih jelas supaya murid-murid mudah memahami maksudnya
4.
Guru
memberikan contoh-contoh yang bersesuaian dengan Qadar
|
Nilai:
-Khusyuk
-Taat
Teknik:
-Syarahan
-Perbualan
Kemahiran berfikir:
-menganalisis
Strategi:
-Berpusatkan guru
|
Langkah 3
(5 minit)
|
Pengulangan pelajaran
-
Pengertian
Qadha dan Qadar
|
Guru menerangkan semula maksud Qadha dan Qadar
Guru membuat persoalan kepada murid adakah mereka mempercayai
takdir Qadha dan Qadar mereka ditentukan oleh Allah
|
Nilai:
-berani
-taat
-bekerjasama
Teknik:
-pengulangan
- soal jawab
|
Penutup
(3 minit)
|
Pengukuhan dan penilaian dibuat
·
membuat
rumusan
·
memberi
latihan daripada buku teks
|
1.
Guru
menekankan tentang perlu memahami Qadha dan Qadar Allah di muka bumi
2.
Guru memberi
latihan dalam buku teks halaman 89
|
Nilai:
-rajin
-taat
BBM:
-Buku teks
|
Catatan Refleksi:
Saya bersyukur kerana pembelajaran
hari ini berjalan dengan baik dan para pelajar memberikan tumpuan dan perhatian
terutama apabila mereka mendengar cerita tentang balasan pahala. Saya berharap
kaedah yang saya guna ini membantu dalam pembelajaran pelajar dan mereka
seronok untuk belajar.
Ulasan Pensyarah:
Ulasan Guru Pembimbing
No comments:
Post a Comment