RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA
GURU
|
:
Dinie Azizi Bin Khalidi
|
MATAPELAJARAN
|
: Tauhid Darjah 2
|
KELAS
|
:
2 Ibnu Sina
|
TARIKH
|
:
5 Februari 2019
|
MASA
|
:
2.30 – 3.00 petang
|
BILANGAN
MURID
|
: 22 orang
|
TAJUK
|
:
Percaya Dengan Malaikat
|
KEMAHIRAN
|
:
Mendengar, Membaca, Membanding beza, Menaakul
|
KAEDAH
|
: Syarahan,
Soal jawab, Bercerita
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
:
1) Mengetahui bahawa malaikat itu ghaib
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
:
1) Meningkatkan keimanan murid
2) Menguatkan kepercayaan terhadap malaikat
|
KEMAHIRAN
BERFIKIR
|
:
Membuat perkaitan, merumus, menganalisis
|
PENERAPAN
NILAI
|
:
Khusyuk, taat, rajin, berdisiplin
|
BAHAN
BANTU MENGAJAR
|
:
Buku teks, Kad imbasan
|
LANGKAH/
MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBALAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan (2 minit)
|
Ucapan salam, bertanya khabar dan bacaan doa,
“بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا
حكمتك وانش علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين”
|
1. Guru
memberi salam dan bertanyakan khabar murid
2. Guru
meminta seorang pelajar lelaki membacakan doa dan semua pelajar mengaminkan
|
-Khusyuk
-Mengamalkan adab belajar
|
Set induksi
(5 minit)
|
1.
Guru
menerangkan tugas- tugas manusia di bumi
2.
Guru
menayangkan video berkenaan dengan pekerjaan manusia di muka bumi
3.
Membuat
perkaitan video dengan tajuk belajar
|
1.
Guru bertanyakan
kepada murid pekerjaan-pekerjaan yang ada di Malaysia berdasarkan paparan
video tersebut
2.
Guru
menerangkan tugas-tugas manusia adalah berbeza dengan tugas para malaikat
|
Nilai:
-Khusyuk
-teliti
BBM:
-LCD
-Video
Kemahiran berfikir:
-Membuat perkaitan
-Menjawab
Strategi:
-Berpusatkan bahan media
|
Langkah 1
(10 minit)
|
1.
Pengenalan
malaikat dari sudut perspektif manusia
2.
Penciptaan
malaikat
|
1.
Guru
menerangkan kepada murid-murid bahawa malaikat merupakan hamba dan ciptaan
Allah
2.
Malaikat
telah lama wujud sebelum penciptaan nabi Adam
3.
Guru
memberitahu kepada murid bahawa para malaikat diciptakan daripada cahaya yang
mulia
|
Nilai:
-Khusyuk
-Taat
Teknik:
-Syarahan
-Perbualan
Kemahiran berfikir:
-menganalisis
Strategi:
-Berpusatkan guru
|
Langkah 2
(5 minit)
|
1.
Pengenalan
kepada sifat-sifat umum para malaikat
|
1.
Guru
menjelaskan kepada murid sifat-sifat malaikat yang setia dan taat serta patuh
akan perintah Allah
2.
Guru juga
menerangkan beberapa sifat lain seperti terpelihara daripada maksiat, iman
para malaikat tidak pernah turun, tidak beranak, tidak tidur, tidak makan dan
lain-lain
|
Nilai:
-khusyuk
-taat
-mendengar
Teknik:
-syarahan
-berdialog
-bercerita
|
Langkah 3
(5 minit)
|
1.
Pengulangan
pelajaran
2.
Soal jawab
berkaitan dengan pelajaran
|
1.
Guru membuat pengulangan
berkaitan dengan penciptaan malaikat serta sifat-sifat para malaikat
2.
Guru menyoal
semua pelajar berkenaan sifat-sifat malaikat serta dari mana asalnya malaikat
itu wujud
|
Nilai:
-berani
-taat
-bekerjasama
Teknik:
-pengulangan
- soal jawab
|
Penutup
(3 minit)
|
Pengukuhan dan penilaian dibuat
|
Guru memberi latihan kepada murid muka surat 45
|
Nilai:
-rajin
-taat
BBM:
-Buku teks
|
Catatan Refleksi:
Saya bersyukur kerana pembelajaran
hari ini berjalan dengan baik dan para pelajar memberikan tumpuan dan perhatian
terutama apabila mereka mendengar cerita tentang balasan pahala. Saya berharap
kaedah yang saya guna ini membantu dalam pembelajaran pelajar dan mereka
seronok untuk belajar.
Ulasan Pensyarah:
Ulasan Guru Pembimbing
No comments:
Post a Comment