RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA
GURU
|
:
Dinie Azizi Bin Khalidi
|
MATAPELAJARAN
|
: Tauhid Darjah 2
|
KELAS
|
:
2 Ibnu Sina
|
TARIKH
|
:
12 Februari 2019
|
MASA
|
:
2.30 – 3.00 petang
|
BILANGAN
MURID
|
: 22 orang
|
TAJUK
|
:
Percaya dengan kitab Allah
|
KEMAHIRAN
|
:
Mendengar, Membaca, Membanding beza, Menaakul
|
KAEDAH
|
: Syarahan,
Bercerita, Kotak ilmu, Teka teki
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
:
1) murid mengetahui nama kitab Al-Quran
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
:
1) murid mengetahui kitab-kitab yang diturunkan para nabi terpilih
2) murid mengetahui kepentingan kitab dalam
diri setiap umat
|
KEMAHIRAN
BERFIKIR
|
:
Membuat perkaitan, merumus, menganalisis
|
PENERAPAN
NILAI
|
:
Khusyuk, taat, rajin, berdisiplin
|
BAHAN
BANTU MENGAJAR
|
: Carta
, kad perkataan , kitab al-Quran, lembaran kerja
|
LANGKAH/
MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBALAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan (2 minit)
|
Ucapan salam, bertanya khabar dan bacaan doa,
“بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا
حكمتك وانش علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين”
|
1. Guru
memberi salam dan bertanyakan khabar murid
2. Guru
meminta seorang pelajar lelaki membacakan doa dan semua pelajar mengaminkan
|
Khusyuk
Mengamalkan adab belajar
|
Set induksi
(5 minit)
|
1.
Menunjukkan Al-Quran
di hadapan murid
2.
Guru
turut mengeluarkan buku teks
|
1.
Guru
mempamerkan al-Quran dan buku teks kepada murid.
2.
Guru
bersoaljawab tentang al-quran dan buku teks yang ditunjukan.
3.
Guru
mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran.
|
Nilai:
-Khusyuk
-teliti
BBM:
-Al-Quran
-Buku teks
Kemahiran berfikir:
-Membuat perkaitan
-Menjawab
Strategi:
-Berpusatkan bahan cetak
|
Langkah 1
(10 minit)
|
1.
pengertian
kitab Allah.
2.
Kad ayat
|
1.
Guru
menjelaskan kepada murid mengenai pengertian kitab Allah.
2.
Guru tunjukan
kad ayat tentang pengertian kitab Allah.
3.
Guru menyuruh
salah seorang murid membaca kad ayat yang ditunjukan.
4.
Guru menyuruh
murid membaca beramai-ramai kad ayat yang ditunjukan
|
Nilai:
-Khusyuk
-Taat
Teknik:
-Syarahan
-Perbualan
Kemahiran berfikir:
-menganalisis
Strategi:
-komunikasi dua hala
-Berpusatkan bahan
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Nama-nama kitab Allah dan rasul yang menerimanya
|
1.
Guru memberi
penerangan kepada murid mengenai kitab-kitab Allah dan rasul-rasul yang
menerimanya.
2.
Guru
mempamerkan kad-kad perkataan nama kitab Allah dan rasul sambil bersoaljawab dengan
murid.
3.
Guru menyuruh
murid keluar ke depan untuk memadankan nama kitab dengan nama rasul yang
menerimanya.
|
Nilai:
-khusyuk
-taat
-mendengar
Teknik:
-syarahan
-berdialog
-bercerita
-soal jawab
|
Langkah 3
(5 minit)
|
Lembaran kerja
|
1.
Guru
mengadakan lembaran kerja kepada murid dan meminta murid menjawab soalan.
2.
Guru membuat
rumusan hasil pengajaran dan pembelajaran.
|
Nilai:
-berani
-taat
Teknik:
-pengulangan
- soal jawab
|
Penutup
(3 minit)
|
Pengulangan pelajaran berkenaan Kitab
|
1.
Guru meminta
murid menyebut pengertian kitab beramai-ramai.
2.
Guru memberi
sedikit rumusan tentang tajuk beriman kepada kitab.
|
Nilai:
-rajin
-taat
BBM:
-Buku teks
|
Catatan Refleksi:
Saya bersyukur kerana pembelajaran
hari ini berjalan dengan baik dan para pelajar memberikan tumpuan dan perhatian
terutama apabila mereka mendengar cerita tentang balasan pahala. Saya berharap
kaedah yang saya guna ini membantu dalam pembelajaran pelajar dan mereka
seronok untuk belajar.
Ulasan Pensyarah:
Ulasan Guru Pembimbing
No comments:
Post a Comment