RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
:
Dinie Azizi Bin Khalidi
|
|
MATAPELAJARAN
|
: Tauhid Darjah 2
|
KELAS
|
:
2 Ibnu Sina
|
TARIKH
|
:
19 Februari 2019
|
MASA
|
:
2.30 – 3.00 petang
|
BILANGAN
MURID
|
: 22 orang
|
TAJUK
|
:
Percaya Dengan Rasul
|
KEMAHIRAN
|
:
Mendengar, Membaca, Membanding beza, Menaakul
|
KAEDAH
|
: Syarahan,
Bercerita, Teka teki
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
:
1) murid mengetahui bahawa nabi Muhammad adalah rasul
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
:
1) murid lebih mengenali rasul
2) mengetahui tugas utama rasul
|
KEMAHIRAN
BERFIKIR
|
:
Membuat perkaitan, merumus, menganalisis
|
PENERAPAN
NILAI
|
:
Khusyuk, taat, rajin, berdisiplin
|
BAHAN
BANTU MENGAJAR
|
: LCD projector, Buku teks, Buku latihan
|
LANGKAH/
MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBALAJARAN
|
CATATAN
|
|||
Pendahuluan (2 minit)
|
Ucapan salam, bertanya khabar dan bacaan doa,
“بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا
حكمتك وانش علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين”
|
1. Guru
memberi salam dan bertanyakan khabar murid
2. Guru
meminta seorang pelajar lelaki membacakan doa dan semua pelajar mengaminkan
|
-Khusyuk
-Mengamalkan adab belajar
|
|||
Set induksi
(5 minit)
|
Soalan :
Pernahkah kamu melihat gambar-gambar yang ditunjukkan pada objek
pembelajaran atau kad imbasan tersebut?
Tahukah kamu sejarah tempat-tempat tersebut?
Cuba teka, tajuk apakah yang bakal kita pelajari pada hari ini?
|
1.
Murid
ditunjukkan kad imbasan yang menunjukkan tempat-tempat yang berkaitan dengan
Nabi dan Rasul.
2.
Murid diminta
untuk memerhati dan menganalisis kisah yang berkaitan dengan tempat-tempat
tersebut.
3.
Murid bersoal
jawab dengan guru tentang sejarah tempat-tempat tersebut.
4.
Guru
mengaitkan gambar tersebut dengan isi pelajaran pada hari ini.
|
Kaedah :
-Bersoal jawab
-Perbincangan
-Sumbang Saran
Bahan Bantu Belajar :
-Kad Imbasan
-Objek Pembelajaran
Penerapan Nilai :
-Percaya kewujudan Rasul
|
|||
Langkah 1
(10 minit)
|
1.
Penerangan
maksud nabi dan rasul
2.
Guru
menayangkan video berkaitan 25 rasul yang wajib diketahui
|
1.
Guru
menerangkan secara terperinci berkaitan dengan maksud nabi dan rasul
·
Nabi - seorang lelaki yang dipilih oleh Allah yang
dikurniakan wahyu dan tidak wajib disampaikan kepada orang ramai
·
Rasul – orang
lelaki yang dipilih oleh Allah yang dikurniakan wahyu dan wajib menyampaikan
wahyu kepada orang ramai
2.
Guru
menayangkan video 25 rasul yang dinyanyikan oleh kumpulan Hijjaz dan menyanyi
bersama-sama murid dan menyebut semula nama-nama rasul bersama sama murid
-
Nabi Adam a.s
-
Nabi Nuh a.s
-
Nabi Idris a.s
-
Nabi Hud a.s
-
Nabi Salleh a.s
-
Nabi Ibrahim a.s
-
Nabi Luth a.s
-
Nabi Ismail a.s
-
Nabi Ishak a.s
-
Nabi Yaakub a.s
-
Nabi Yussuf a.s
-
Nabi Ayyub a.s
-
Nabi Dzulkifli a.s
-
Nabi Syuaib a.s
-
Nabi Musa a.s
-
Nabi Harun a.s
-
Nabi zulkifli a.s
-
Nabi Daud a.s
-
Nabi Sulaiman a.s
-
Nabi Ilyas a.s
-
Nabi Ilyasa a.s
-
Nabi Zakariya a.s
-
Nabi Yahya a.s
-
Nabi Isa a.s
-
Nabi Muhammad s.a.w
|
Nilai:
-khusyuk
- taat
Teknik:
- syarahan
- perbualan
- nyanyia
Kemahiran berfikir:
-menganalisis
Strategi : Berpusatkan guru
Berpusatkan bahan media massa
|
|||
Langkah 2
(5 minit)
|
Menerangkan tugas utama rasul
|
·
Guru
menerangkan tugas utama rasul yang telah dipertaanggungjawabkan oleh Allah
kepada mereka
·
Tugas-tugas
utama Rasul
1. Menerima wahyu dari Allah
2. Menyampaikan wahyu kepada orang ramai
3. Menyebarkan akidah tauhid kepada orang ramai
4. Mengajar orang ramai cara beribadat dengan betul
5. Membentuk akhlak manusia
6. Menjadi teladan yang baik
7. Memimpin manusia kearah kejayaan hidup didunia dan akhirat
|
Nilai:
-khusyuk
-taat
-mendengar
Teknik:
-syarahan
-berdialog
-bercerita
-soal jawab
|
|||
Langkah 3
(5 minit)
|
Pengulangan pelajaran
-
Maksud nabi
dan rasul
-
Penerangan
tugas para rasul
Pertanyaan soalan secara lisan
|
1.
Guru
menerangkan semula maksud nabi dan rasul
2.
Guru
menyanyikan semula lagu 25 rasul tersebut serta diikuti oleh murid-murid
3.
Guru
menanyakan soalan kepada murid-murid maksud nabi dan rasul mengikut kefahaman
mereka
|
Nilai:
-berani
-taat
-bekerjasama
Teknik:
-pengulangan
- soal jawab
|
|||
Penutup
(3 minit)
|
Pengukuhan dan penilaian dibuat
·
membuat
rumusan
·
memberi latihan
daripada buku teks
|
1.
Guru
menekankan tentang perlu memahami maksud nabi dan rasul serta kewajipan untuk
beriman kepada nabi dan rasul
2.
Guru memberi
latihan kepada murid muka surat 64 dan 65
|
Nilai:
-rajin
-taat
BBM:
-Buku teks
|
Catatan Refleksi
Saya bersyukur kerana pembelajaran
hari ini berjalan dengan baik dan para pelajar memberikan tumpuan dan perhatian
terutama apabila mereka mendengar cerita tentang balasan pahala. Saya berharap
kaedah yang saya guna ini membantu dalam pembelajaran pelajar dan mereka
seronok untuk belajar.
Ulasan Pensyarah:
Ulasan Guru Pembimbing
No comments:
Post a Comment