RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA
GURU
|
:
Dinie Azizi Bin Khalidi
|
MATAPELAJARAN
|
: Tauhid Darjah 2
|
KELAS
|
:
2 Ibnu Sina
|
TARIKH
|
:
29 Januari 2019
|
MASA
|
:
2.30 – 3.00 petang
|
BILANGAN
MURID
|
: 22 orang
|
TAJUK
|
:
rukun iman
|
KEMAHIRAN
|
: Membaca,
Mendengar, Menulis, Menaakul
|
KAEDAH
|
:
Kotak ilmu, Teka teki, Soal jawab
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
:
1) murid-murid pernah menyebut dan menghafaz rukun iman
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
:
1) pelajar dapat memahami setiap satu rukun iman
2) memantapkan keimanan murid-murid
|
KEMAHIRAN
BERFIKIR
|
:
Membuat perkaitan, merumus, menganalisis
|
PENERAPAN
NILAI
|
:
Khusyuk, taat, rajin, berdisiplin
|
BAHAN
BANTU MENGAJAR
|
: 1. Bungkusan hadiah (Bingkai gambar kaligrafi kalimah Allah)
2. Carta pengertian rukun iman
3. Kad-kad perkara rukun iman
|
LANGKAH/
MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan (2 minit)
|
Ucapan salam, bertanya khabar dan bacaan doa,
|
1. Guru memberi salam dan bertanyakan
khabar murid
2. Guru meminta seorang pelajar
lelaki membacakan doa dan semua pelajar mengaminkan
|
-Khusyuk
-Mengamalkan adab belajar
|
Set induksi
(5 minit)
|
2.
Bersoal jawab
berkaitan kalimah Allah pada bingkai gambar yang di pamerkan
3.
Bersoal jawab
berkaitan Allah
·
Siapa Allah
·
Percaya atau
tidak kepada Allah
·
siapa yang
jadikan manusia dan lain-lain soalan yang berkaitan.
|
1.
Guru meminta
murid meneka berkaitan hadiah yang di tunjukkan
2.
Guru meminta
murid mengeja dan menyebut kalimah Allah pada bingkai gambar yang di
pamerkan.
3.
Guru menyoal
murid dan mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran.
|
Nilai:
-Khusyuk
-teliti
BBM:
Bungkusan hadiah
Kemahiran berfikir:
-Membuat perkaitan
-Menjawab
Strategi:
-Berpusatkan bahan cetak
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Pengertian rukun iman iaitu perkara yang wajib dipercayai dan
diyakini oleh setiap orang Islam
|
1.
Guru pamerkan
carta pengertian rukun iman
2.
Guru membaca
pengertian rukun iman dan meminta murid mengikut bacaan guru.
3.
Guru memberi
penerangan berdasarkan carta yang dipamerkan serta bersoal jawab dengan
murid.
|
Nilai:
-Khusyuk
-Taat
Teknik:
-Syarahan
-Perbualan
Kemahiran berfikir:
-menganalisis
Strategi:
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan bahan
|
Langkah 2
(5 minit)
|
6 perkara rukun iman
1.
Beriman
kepada Allah.
2.
Beriman
kepada malaikat
3.
Beriman
kepada kitab
4.
Beiman kepada
rasul
5.
Beriman
kepada hari khiamat
6.
Beriman
kepada qado dan qadar
|
1. Guru meminta murid menyebut rukun satu persatu mengikut
sebutan murid.
2. Guru menerangkan perkara-perkara rukun iman mengikut urutan
sambil bersoal jawab
|
Nilai:
-khusyuk
-taat
-mendengar
Teknik:
-syarahan
-berdialog
-bercerita
-soal jawab
|
Langkah 3
(5 minit)
|
Aktiviti kumpulan
- Mengusun semula kad-kad rukun iman mengikut urutan.
|
1.
Guru
membahagikan murid kepada 3 kumpulan
2.
Guru
mengedarkan kad-kad rukun iman dan meminta setiap kumpulan menyusun semula
mengikut urutan
3.
Kumpulan yang
telah siap diminta melakatkan di papan tulis.
4.
Setiap
kumpulan diminta menyebut rukun iman yang dilekatkan.
|
Nilai:
-berani
-taat
-bekerjasama
Teknik:
- soal jawab
- teka teki
|
Penutup
(3 minit)
|
Rumusan mengenai pengertian rukun iman dan perkara rukun iman.
|
1.
Guru meminta
murid menyebut semula pengertian rukun iman dan enam perkara rukun iman.
2.
Guru
mengingatkan murid sebagai orang Islam kita mesti mengetahui perkara-perkara berkaitan rukun
Iman.
|
Nilai:
-rajin
-taat
|
Catatan Refleksi:
Saya bersyukur kerana pembelajaran
hari ini berjalan dengan baik dan para pelajar memberikan tumpuan dan perhatian
terutama apabila mereka mendengar cerita tentang balasan pahala. Saya berharap
kaedah yang saya guna ini membantu dalam pembelajaran pelajar dan mereka
seronok untuk belajar.
Ulasan Pensyarah:
Ulasan Guru Pembimbing
Best Casino Sites in the USA for 2021 - Lucky Club
ReplyDeleteBest Online Casino USA · 1. Unibet – Best for Live Roulette and Casino Roulette · luckyclub.live 2. Bovada – Best for Slots and Table Games · 3. Bovada – Best for Live