RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
| 
NAMA
  GURU | 
:
  Dinie Azizi Bin Khalidi | 
| 
MATAPELAJARAN | 
:  Tauhid Darjah 2 | 
| 
KELAS | 
:
  2 Ibnu Sina | 
| 
TARIKH | 
:
  29 Januari 2019 | 
| 
MASA | 
:
  2.30 – 3.00 petang | 
| 
BILANGAN
  MURID | 
: 22 orang | 
| 
TAJUK | 
:
  rukun iman | 
| 
KEMAHIRAN | 
: Membaca,
  Mendengar, Menulis, Menaakul | 
| 
KAEDAH | 
:
  Kotak ilmu, Teka teki, Soal jawab | 
| 
PENGETAHUAN
  SEDIA ADA | 
:
  1) murid-murid pernah menyebut dan menghafaz rukun iman | 
| 
HASIL
  PEMBELAJARAN | 
:
  1) pelajar dapat memahami setiap satu rukun iman 
  2) memantapkan keimanan murid-murid | 
| 
KEMAHIRAN
  BERFIKIR | 
:
  Membuat perkaitan, merumus, menganalisis | 
| 
PENERAPAN
  NILAI | 
:
  Khusyuk, taat, rajin, berdisiplin | 
| 
BAHAN
  BANTU MENGAJAR | 
: 1.    Bungkusan hadiah (Bingkai gambar  kaligrafi kalimah Allah) 
2.    Carta pengertian rukun iman 
3.    Kad-kad perkara rukun iman | 
| 
LANGKAH/ 
MASA | 
ISI PELAJARAN | 
AKTIVITI
  PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN | 
CATATAN | 
| 
Pendahuluan (2 minit)   | 
Ucapan salam, bertanya khabar dan bacaan doa, | 
1. Guru memberi salam dan bertanyakan
  khabar murid 
2. Guru meminta seorang pelajar
  lelaki membacakan doa dan semua pelajar mengaminkan | 
-Khusyuk 
-Mengamalkan adab belajar | 
| 
Set induksi 
(5 minit) | 
2.     
  Bersoal jawab
  berkaitan kalimah Allah pada bingkai gambar yang di pamerkan 
3.     
  Bersoal jawab
  berkaitan Allah 
·        
  Siapa Allah 
·        
  Percaya atau
  tidak kepada Allah 
·        
  siapa yang
  jadikan manusia dan lain-lain soalan yang berkaitan. | 
1.     
  Guru meminta
  murid meneka berkaitan hadiah yang di tunjukkan 
2.     
  Guru meminta
  murid mengeja dan menyebut kalimah Allah pada bingkai gambar yang di
  pamerkan. 
3.     
  Guru menyoal
  murid dan mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran. | 
Nilai: 
-Khusyuk 
-teliti 
BBM: 
Bungkusan hadiah 
Kemahiran berfikir: 
-Membuat perkaitan 
-Menjawab 
Strategi: 
-Berpusatkan bahan cetak | 
| 
Langkah 1 
(10 minit) | 
Pengertian rukun iman iaitu perkara yang wajib dipercayai dan
  diyakini oleh setiap orang Islam | 
1.     
  Guru pamerkan
  carta pengertian rukun iman 
2.     
  Guru membaca
  pengertian rukun iman dan meminta murid mengikut bacaan guru. 
3.     
  Guru memberi
  penerangan berdasarkan carta yang dipamerkan serta bersoal jawab dengan
  murid. | 
Nilai: 
-Khusyuk 
-Taat  
Teknik: 
-Syarahan 
-Perbualan  
 Kemahiran berfikir: 
-menganalisis 
Strategi: 
-Berpusatkan guru 
-Berpusatkan bahan | 
| 
Langkah 2 
(5 minit) | 
6 perkara rukun iman 
1.     
  Beriman
  kepada Allah. 
2.     
  Beriman
  kepada malaikat 
3.     
  Beriman
  kepada kitab 
4.     
  Beiman kepada
  rasul 
5.     
  Beriman
  kepada hari khiamat 
6.     
  Beriman
  kepada qado dan qadar | 
1. Guru meminta murid menyebut rukun satu persatu mengikut
  sebutan murid. 
2. Guru menerangkan perkara-perkara rukun iman mengikut urutan
  sambil bersoal jawab | 
Nilai: 
-khusyuk 
-taat 
-mendengar 
Teknik: 
-syarahan 
-berdialog  
-bercerita 
-soal jawab | 
| 
Langkah 3 
(5 minit) | 
Aktiviti kumpulan 
- Mengusun semula kad-kad rukun iman mengikut urutan. | 
1.     
  Guru
  membahagikan murid kepada 3 kumpulan 
2.     
  Guru
  mengedarkan kad-kad rukun iman dan meminta setiap kumpulan menyusun semula
  mengikut urutan 
3.     
  Kumpulan yang
  telah siap diminta melakatkan di papan tulis. 
4.     
  Setiap
  kumpulan diminta menyebut rukun iman yang dilekatkan. | 
Nilai: 
-berani 
-taat 
-bekerjasama 
Teknik: 
- soal jawab 
- teka teki | 
| 
Penutup 
(3 minit) | 
Rumusan mengenai pengertian rukun iman dan perkara rukun iman. | 
1.     
  Guru meminta
  murid menyebut semula pengertian rukun iman dan enam perkara rukun iman. 
2.     
  Guru
  mengingatkan murid sebagai orang Islam kita mesti  mengetahui perkara-perkara berkaitan rukun
  Iman. | 
Nilai: 
-rajin 
-taat | 
Catatan Refleksi:
Saya bersyukur kerana pembelajaran
hari ini berjalan dengan baik dan para pelajar memberikan tumpuan dan perhatian
terutama apabila mereka mendengar cerita tentang balasan pahala. Saya berharap
kaedah yang saya guna ini membantu dalam pembelajaran pelajar dan mereka
seronok untuk belajar.
Ulasan Pensyarah:
Ulasan Guru Pembimbing

 
Best Casino Sites in the USA for 2021 - Lucky Club
ReplyDeleteBest Online Casino USA · 1. Unibet – Best for Live Roulette and Casino Roulette · luckyclub.live 2. Bovada – Best for Slots and Table Games · 3. Bovada – Best for Live