RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA
GURU
|
:
Dinie Azizi Bin Khalidi
|
MATAPELAJARAN
|
: Tauhid Darjah 2
|
KELAS
|
:
2 Ibnu Sina
|
TARIKH
|
:
5 Mac 2019
|
MASA
|
:
2.30 – 3.00 petang
|
BILANGAN
MURID
|
: 22 orang
|
TAJUK
|
:
Percaya Dengan Hari Kiamat
|
KEMAHIRAN
|
:
Mendengar, Membaca, Membanding beza, Menaakul, Menulis
|
KAEDAH
|
: Syarahan,
Bercerita, Soal jawab, Latihan
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
:
1) murid-murid tahu bahawa kiamat akan tiba tidak lama lagi
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
:
1) murid-murid lebih mengenal erti hari kiamat itu
2) menginsafi murid-murid supaya terus
bertaubat
|
KEMAHIRAN
BERFIKIR
|
:
Membuat perkaitan, merumus, menganalisis
|
PENERAPAN
NILAI
|
:
Khusyuk, taat, rajin, berdisiplin
|
BAHAN
BANTU MENGAJAR
|
: Gambar,
Tayangan video, LCD projektor
|
LANGKAH/
MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBALAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan (2 minit)
|
Ucapan salam, bertanya khabar dan bacaan doa,
“بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا
حكمتك وانش علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين”
|
1. Guru
memberi salam dan bertanyakan khabar murid
2. Guru
meminta seorang pelajar lelaki membacakan doa dan semua pelajar mengaminkan
|
-Khusyuk
-Mengamalkan adab belajar
|
Set induksi
(5 minit)
|
1.
Gambar
tentang kemusnahan alam
2.
Guru
menanyakan soalan kepada murid berkenaan gambar
3.
Mengaitkan persoalan
tersebut dengan isi pelajaran hari ini
|
1.
Guru
menunjukkan gambar-gambar tentang kemusnahan dunia di hadapan murid-murid
2.
Guru
menanyakan pendapat masing-masin terhadap gambar yang ditunjukkan
3.
Guru
mengaitkan jawapan-jawapan murid tersebut dengan tajuk yang diajar
|
Nilai:
-Khusyuk
-teliti
BBM:
-gambar
-Membuat perkaitan
-Menjawab
Strategi:
-Berpusatkan bahan bercetak
|
Langkah 1
(10 minit)
|
1.
Pengertian
kiamat dari sudut perspektif Islam
·
Kiamat
ertinya manusia dibangkitkan semula dari kubur, mereka dihidupkan semula oleh
Allah dan amalan mereka didunia akan ditimbang dan dikira
2.
Tanda-tanda
kiamat
|
1.
Guru
menerangkan maksud kiamat kepada murid dengan kaedah yang mudah difahami
murid
2.
Guru meminta
seorang murid membaca sekali lagi serta diikuti dengan rakan-rakannya yang
lain
3.
Guru
bertanyakan kepada murid-murid tanda-tanda kiamat yang mereka ketahui dan
guru memberitahu murid-murid tanda-tanda kiamat mengikut susunan
|
Nilai:
-Khusyuk
-Taat
Teknik:
-Syarahan
-Perbualan
Kemahiran berfikir:
-menganalisis
Strategi:
-Berpusatkan guru
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Nama lain bagi hari akhirat
·
As-sa’ah
·
Al-Waqiah
·
Al-Haqqah
·
Al-Qariah
·
Ash-Sakhkhah
·
Al-Azifah
·
Ath-Thammatul
kubro
·
Yaumul Akhir
·
Yaumul
Qiyamah
·
Yaumul Ba’ats
·
Yaumul Hisab
·
Yaumud Din
·
Yaumul Jam’i
·
Yaumul Fasli
·
Yaumal Hasroh
·
Yaumul
Taghabun
·
Yaumul Mau’ud
·
Yaumul Haq
·
Yaumul Khulud
·
Yaumul Wa’id
·
Yaumul ‘Asir
Gambaran hari kiamat
|
1.
Guru menyebut
nama-nama lain hari kiamat di depan kelas satu persatu dan memberikan maksud
setiap satu itu
2.
Guru meminta
murid menyebut nama lain hari kiamat tersebut secara serentak
3.
Guru meminta
pendapat murid-murid berkenaan dengan gambaran hari kiamat
4.
Guru
mendedahkan gambaran hari kiamat dengan lakonan serta demostrasi yang sesuai
untuk meyakinkan kepada murid-murid bertapa dahsyatnya hari kiamat apabila
berlaku nanti
|
Nilai:
-khusyuk
-taat
-mendengar
Teknik:
-syarahan
-demonstrasi
-bercerita
-soal jawab
|
Langkah 3
(5 minit)
|
1.
Pengulangan
pelajaran
-
Penerangan
maksud kiamat
-
Tanda-tanda
kiamat
2.
Menyoal
-
Gambaran
kiamat
-
Menyoal
berkaitan nama lain hari kiamat
|
1.
Guru
menerangkan semula secara terperinci berkaitan dengan maksud hari kiamat
serta menulisnya di papan putih
2.
Guru juga mengulang
semula tanda-tanda kiamat dari bermula tanda-tanda kecil kiamat sehingga ke
tanda-tanda besar hari kiamat
3.
Guru menyoal
beberapa orang pelajar untuk menjawab soalan guru
4.
Guru
bertanyakan kepada murid beberapa gambaran hari kiamat yang mereka ketahui
serta menyoal beberapa nama lain hari kiamat yang mereka ingati
|
|
Penutup
(3 minit)
|
Pengukuhan dan penilaian dibuat
·
membuat
rumusan
·
memberi
latihan daripada buku teks
|
1.
Guru
menekankan tentang perlu memahami kejadian alam di sekeliling kita dan
kewajipan kita untuk beriman kepada hari kiamat
2.
Guru memberi
latihan dalam buku teks halaman 82 dan 83
|
Nilai:
-rajin
-taat
BBM:
-Buku teks
|
Catatan Refleksi:
Saya bersyukur kerana pembelajaran
hari ini berjalan dengan baik dan para pelajar memberikan tumpuan dan perhatian
terutama apabila mereka mendengar cerita tentang balasan pahala. Saya berharap
kaedah yang saya guna ini membantu dalam pembelajaran pelajar dan mereka
seronok untuk belajar.
Ulasan Pensyarah:
Ulasan Guru Pembimbing
No comments:
Post a Comment