NAMA
GURU
|
:
Dinie Azizi Bin Khalidi
|
MATAPELAJARAN
|
: Tauhid Darjah 2
|
KELAS
|
:
2 Ibnu Sina
|
TARIKH
|
:
22 Januari 2019
|
MASA
|
:
2.30 – 3.00 petang
|
BILANGAN
MURID
|
: 22 orang
|
TAJUK
|
:
Iman
|
KEMAHIRAN
|
:
Mendengar, Membaca, Menulis, Menaakul, Membanding beza
|
KAEDAH
|
: Soal
jawab, Tunjuk cara, Bercerita, Latihan
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
:
Murid mengetahui bahawa Allah adalah Tuhan yang wajib disembah
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
:
1) Pelajar lebih meyakini bahawa Allah adalah Tuhan yang agung lagi maha
berkuasa
|
KEMAHIRAN
BERFIKIR
|
:
Membuat perkaitan, merumus, menganalisis
|
PENERAPAN
NILAI
|
:
Khusyuk, taat, rajin, berdisiplin
|
BAHAN
BANTU MENGAJAR
|
: Buku
teks, Buku akiviti, LCD Projektor
|
LANGKAH/
MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan (2 minit)
|
Ucapan salam, bertanya khabar dan bacaan doa,
“بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا
حكمتك وانش علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين”
|
1. Guru memberi salam dan bertanyakan
khabar murid
2. Guru meminta seorang pelajar
lelaki membacakan doa dan semua pelajar mengaminkan
|
-Khusyuk
|
Set induksi
(5 minit)
|
1.
Guru
menunjukkan gambar dan video keagungan Allah
2.
Menimbulkan
persoalan
3.
Membuat
perkaitan video dengan tajuk belajar
|
1.
Guru menayangkan
video dan gambar-gambar keagungan ciptaan Allah seperti gunung berapi, ikan
di laut, keadaan manusia yang kurang upaya, keadaan manusia yang dihina
2.
Guru
bertanyakan soalan kepada pelajar
a) Apakah video yang telah ditayangkan tadi?
Cadangan jawapan:
·
Gunung ganang
yang tinggi
·
Air lautan
yang dalam dan luas
·
Manusia yang
diciptakan Allah dengan kurang sempurna
b) Apakah yang dikaitkan antara video dengan tajuk yang diajar?
Cadangan jawapan:
·
Allah yang
menciptakan seluruh alam dengan ciptaan yang indah
·
Kita semua
wajib beriman kepada Allah yang telah mencipta kita dengan sesempurna sifat
makhluk
|
Nilai:
-Khusyuk
-teliti
BBM:
-LCD
-Video
Kemahiran berfikir:
-Membuat perkaitan
-Menjawab
Strategi:
-Berpusatkan bahan media
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Menerangkan maksud Iman
-Iman bermaksud percaya akan kebenaran yang dibawa oleh nabi dengan hati yang
yakin yang diucapkan melalui lidah dan dibuktikan dengan perbuatan.
|
1.
Guru
menerangkan dengan lebih terperinci berkaitan dengan maksud iman dan mengaitkan
video tadi dengan pelajaran
2.
Guru menceritakan
kisah para sahabat dan ulama kepada murid bagaimana mereka mentauhidkan
kepada Allah
3.
Guru
menerangkan kepada murid akan kepentingan dan kewajipan beriman kepada
|
Nilai:
- khusyuk
- taat
Teknik:
- syarahan
- perbualan
- hafaz
Kemahiran berfikir:
- menganalisis
Strategi : Berpusatkan guru
|
Langkah 2
(5 minit)
|
1.
Menerangkan
sifat yang berlawanan iman
2.
Menekankan
kewajipan menjauhi sifat yang berlawanan dengan beriman
|
1.
Guru
menerangkan sifat yang berlawanan iman kepada murid iaitu kufur
2.
Guru
menekankan kewajipan kepada murid supaya tidak mengkufurkan Allah dan
menerangkan akibat-akibat buruk yang akan menimpa kepada manusia sekiranya
manusia mengkufurkan Allah serta contoh mengkufurkan Allah
|
Nilai:
-khusyuk
-taat
-mendengar
Teknik:
-syarahan
-berdialog
-bercerita
|
Langkah 3
(5 minit)
|
1.
Penerangan
berkaitan dengan cara memperbaiki iman
2.
Pengulangan
pelajaran
3.
Menyoal
murid-murid berkaitan dengan isi pelajaran
|
1.
Guru
menerangkan kepada murid-murid betapa pentingnya memperbaiki iman.
2.
Guru
menunjukkan cara-cara memperbaiki iman yang mudah untuk difahami murid
3.
Guru meminta
para pelajar supaya melakukan kaedah memperbaiki iman setiap hari
4.
Guru membuat
pengulangan berkaitan makna iman, sifat berlawanan dengan iman dan menyoal
mereka serta berikan contoh perbuatan kufur
|
Nilai:
-berani
-taat
Teknik:
-pengulangan
- soal jawab
|
Penutup
(3 minit)
|
Pengukuhan dan penilaian dibuat
|
1.
Guru
memberitahu murid bahawa kewajipan kita sebagai umat Islam amat berat dan
kewajipan itu amat mudah dilaksanakan sekiranya adanya iman di dalam diri
2.
Guru
memberikan latihan kepada murid muka surat 27 dan 28
|
Nilai:
-rajin
-taat
BBM:
-Buku teks
|
Catatan Refleksi:
Saya bersyukur kerana pembelajaran
hari ini berjalan dengan baik dan para pelajar memberikan tumpuan dan perhatian
terutama apabila mereka mendengar cerita tentang balasan pahala. Saya berharap
kaedah yang saya guna ini membantu dalam pembelajaran pelajar dan mereka
seronok untuk belajar.
Ulasan Pensyarah:
Ulasan Guru Pembimbing
No comments:
Post a Comment