RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA
GURU
|
:
Dinie Azizi Bin Khalidi
|
MATAPELAJARAN
|
: Tauhid Darjah 2
|
KELAS
|
:
2 Ibnu Sina
|
TARIKH
|
:
15 Januari 2019
|
MASA
|
:
2.30 – 3.00 petang
|
BILANGAN
MURID
|
: 22 orang
|
TAJUK
|
:
Tugas Malaikat
|
KEMAHIRAN
|
:
Mendengar, Membaca, Menulis, Membanding beza, Menaakul
|
KAEDAH
|
: Syarahan,
Soal jawab, Latihan, Bercerita
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
:
1) Pelajar mengetahui Nama malaikat yang ada di bahu kiri dan kanan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
:
1) murid mengenal 10 malaikat yang wajib diketahui
2) murid mengetahui tugas-tugas para
malaikat
|
KEMAHIRAN
BERFIKIR
|
:
Membuat perkaitan, merumus, menganalisis
|
PENERAPAN
NILAI
|
:
Khusyuk, taat, rajin, berdisiplin
|
BAHAN
BANTU MENGAJAR
|
: Buku
teks, Buku latihan, LCD projektor
|
LANGKAH/
MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBALAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan (2 minit)
|
Ucapan salam, bertanya khabar dan bacaan doa,
“بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا
حكمتك وانش علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين”
|
1. Guru memberi salam dan bertanyakan
khabar murid
2. Guru meminta seorang pelajar
lelaki membacakan doa dan semua pelajar mengaminkan
|
-Khusyuk
-Mengamalkan adab belajar
|
Set induksi
(5 minit)
|
Menunjukkan video berkenaan tingkah laku Ali yang sentiasa
diperhati dan dicatat oleh seseorang.
Bersoal-jawab:
1.
Apakah yang
dapat dilihat oleh murid berdasarkan video yang telah ditayangkan?
2.
Siapakah yang
sentiasa mengekori dan mencatat setiap perlakuan Ali di dalam video ini?
3.
Guru
mengaitkan video tersebut dengan tajuk pembelajaran pada hari ini (tugas-tugas
malaikat)
|
Guru memasang video berkaitan tingkah laku Dodo yang sentiasa
diperhatikan oleh seseorang. Berdasarkan video, guru mengemukakan beberapa
soalan kepada murid.
|
Nilai:
-Khusyuk
-teliti
BBM:
-LCD
-Video
Kemahiran berfikir:
-Membuat perkaitan
-Menjawab
Strategi:
-Berpusatkan bahan media
|
Langkah 1
(10 minit)
|
1.
Menyenaraikan
nama-nama malaikat dan tugas-tugas mereka.
2.
Menghuraikan
cara malaikat menjalankan tugas.
3.
Membanding-beza
antara tugas malaikat dengan manusia.
|
Guru menerangkan objektif
p&p yang ingin dicapai pada hari ini
|
Nilai:
-Khusyuk
-Taat
Teknik:
-Syarahan
-Perbualan
Kemahiran berfikir:
-menganalisis
Strategi:
-Berpusatkan guru
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Menyenaraikan nama-nama malaikat dan tugas-tugas mereka.
1.
Jibril-Menyampaikan
wahyu.
2.
Mikail-Menurunkan
hujan.
3.
Israfil-
Meniup sangkakala.
4.
‘Izrail-Mencabut
nyawa.
5.
Mungkar-Menyoal
mayat di dalam kubur.
6.
Nakir-Menyoal
mayat di dalam kubur.
7.
Ridhuan-Menjaga
pintu syurga.
8.
Malik-Menjaga
pintu neraka.
9.
Raqib-Menjaga
amalan baik.
10. ‘Atid-Menjaga amalan buruk.
|
Guru memberi penjelasan kepada para murid tentang nama-nama
malaikat dan tugas-tugasnya
|
Nilai:
-khusyuk
-taat
-mendengar
Teknik:
-syarahan
-berdialog
-bercerita
-soal jawab
|
Langkah 3
(5 minit)
|
Soal jawab
1.
Secara lisan:
·
Senaraikan
nama-nama malaikat. Terangkan cara malaikat menjalankan tugas.
2.
Secara
bertulis:
·
Senaraikan
tugas-tugas malaikat berdasarkan nama-nama yang telah diberi.
3.
Jelaskan
perbezaan tugas malaikat dengan tugas manusia. Apakah perasaan anda apabila
melakukan kesalahan? Mengapa?
|
1.
Guru
menanyakan kepada para murid tentang nama-nama malaikat dan cara malaikat
menjalankan tugas.
2.
Murid
menjawab soalan yang diberikan oleh guru
|
Nilai:
-berani
-taat
-bekerjasama
Teknik:
- soal jawab
- teka teki
|
Penutup
(3 minit)
|
Guru mempamerkan video tentang seorang pelajar yang benar-benar
meyakini dan mempercayai kewujudan malaikat sehingga pelajar tersebut
benar-benar merubah tingkah lakunya
|
1.
Guru meminta
para murid untuk menyaksikan video tersebut.
2.
Murid melihat
video tersebut dengan teliti
|
Nilai:
- tumpuan
- taat
- mengambil iktibar
BBM:
- LCD projector
- video
|
Catatan Refleksi:
Saya bersyukur kerana pembelajaran
hari ini berjalan dengan baik dan para pelajar memberikan tumpuan dan perhatian
terutama apabila mereka mendengar cerita tentang balasan pahala. Saya berharap
kaedah yang saya guna ini membantu dalam pembelajaran pelajar dan mereka
seronok untuk belajar.
Ulasan Pensyarah:
Ulasan Guru Pembimbing
No comments:
Post a Comment